آسانسور ،
معرفی انواع آسانسورها از لحاظ نوع سیستم محرکه :
1- آسانسور کششی 2- آسانسور هیدرولیکی
معرفی آسانسور کششی و کاربرد آن
آسانسور های کششی قدیمی ترین و متداول ترین نوع آسانسور میباشد که در اکثر ساختمان های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار میگیرد .
به صورت خلاصه عملکرد این آسانسورها شبیه به الکلنگ میباشد به طوری که در یک سمت ، کابین و در سمت دیگر وزنه کابین قرار دارد که توسط چند رشته سیم بکسل به هم متصل و بر روی محوری به نام موتور الکتریکی ، معلق میگردند به طوری که با چرخش فلکه اصلی موتور،کابین به سمت بالا و وزنه به سمت پایین و بلعکس جابه جایی صورت میپذیرد .
آسانسورهای کششی به دلیل سرعت بسیار بالا در مقایسه با آسانسورهای هیدرولیکی ، در ساختمان های مرتفع و دارای ترافیک بالا ، کاربرد بیشتری دارد .
اجزای اصلی آسانسور کششی
1- موتور الکتریکی
2- تابلو فرمان
3- کابین
4- درب
5- ریل
6- سیم بکسل
7- وزنه
8- پاراشوت
9- گاورنر
10- ضربه گیر
معرفی آسانسور هیدرولیکی و کاربرد آن
درآسانسور های هیدرولیکی عامل حرکت کابین فشار روغن حاصل از عملکرد سیلندر و پیستون هیدرولیک میباشد .
این نوع آسانسورها بیشتر در سرعت و ترافیک پایین و ارتفاعات کم و فضاهای کوچک کاربرد دارد ، همچنین برای ظرفیت های بالا مشابه آسانسور های برانکار بر و خودروبر و در تعداد توقف های پایین نیز توصیه میگردد .
سیستم محرکه (جک) آسانسورهای هیدرولیکی میتواند از نوع مستقیم یا غیر مستقیم باشد به طوری که در نوع مستقیم جک مستقیما به کابین متصل میگردد و در نوع غیر مستقیم جک توسط سیم بکسل به کابین متصل میگردد .
اجزای اصلی آسانسور هیدرولیکی
1- پاوریونیت (تانک ، موتور پمپ ، شلنگ و شیرهای هیدرولیک)
2- جک ( سیلندر ، پیستون و شیر ترکیدگی )
3- کاراسلینک
4- کابین
5- تابلو فرمان
6- درب
7- ریل
8- سیم بکسل
9- پاراشوت
10- گاورنر
سرویس و نگهداری و راهبری آسانسورها
این اصطلاح تنها به معنای تعمیر تجهیزات و دستگاه ها در هنگام خرابی نیست ، در واقع مجموعه اقدامات ، فعالیت ها و روش های برنامه ریزی شده است که به منظور افزایش کارایی تجهیزات و تداوم کار آنها در سطح قابل قبول و بدون ایجاد معطلی در آسانسور انجام میگیرد . با نگهداری مناسب برگشت سرمایه بهتر شده و باعث کاهش زمان از کارافتادگی آسانسور و آسیب کمتر به قطعات میشود .
دو روش کلی برای سرویس و نگهداری با هدف ایمن و بدون خرابی تجهیزات وجود دارد :
1- پیشگیرانه : میتوان با انجام یکسری از فعالیت ها از خرابی زودهنگام تجهیزات جلوگیری نمود .
2- پیشگویانه : با انجام بازدید های دوره ای ، قبل از خراب شدن تجهیزات و از کار افتادن آسانسور در زمان های پیک مسافر، می توان در فرصتی مناسب مشکل را رفع و یا قطعه معیوب را تعویض نمود.