آسانسور ،
پله برقی و  پیاده رو متحرک

معرفی انواع آسانسورها از لحاظ نوع سیستم محرکه :

1- آسانسور کششی          2- آسانسور هیدرولیکی

معرفی آسانسور کششی و کاربرد آن

آسانسور های کششی قدیمی ترین و متداول ترین نوع آسانسور میباشد که در اکثر ساختمان های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار میگیرد .

به صورت خلاصه عملکرد این آسانسورها شبیه به الکلنگ میباشد به طوری که در یک سمت ، کابین و در سمت دیگر وزنه کابین قرار دارد که توسط چند رشته سیم بکسل به هم متصل و بر روی محوری به نام موتور الکتریکی ، معلق میگردند به طوری که با چرخش فلکه اصلی موتور،کابین به سمت بالا و وزنه به سمت پایین و بلعکس جابه جایی صورت میپذیرد .

آسانسورهای کششی به دلیل سرعت بسیار بالا در مقایسه با آسانسورهای هیدرولیکی ، در ساختمان های مرتفع و دارای ترافیک بالا ، کاربرد بیشتری دارد .

اجزای اصلی آسانسور کششی

1- موتور الکتریکی

2- تابلو فرمان

3- کابین

4- درب

5- ریل

6- سیم بکسل

7- وزنه

8- پاراشوت

9- گاورنر

10- ضربه گیر

1- موتور الکتریکی


نیرو محرکه لازم برای جابه جایی کابین آسانسور توسط موتور الکتریکی تولید می شود .
در آسانسور کششی این نیرو توسط سیم بکسل و در آسانسور هیدرولیکی توسط جک به کابین منتقل می شود .

انواع موتور الکتریکی :

1- موتور گیربکس

2- موتور گیر لس

2- تابلو فرمان

3- کابین

4- درب


آسانسورها دارای دو درب کابین و طبقه میباشند

1- درب کابین

* نیمه اتومات (اتوبوسی ، تلسکوپی)
*تمام اتومات (تلسکوپی ، سانترال)

2 – درب طبقه

* لولایی
* اتومات (تلسکوپی ، سانترال)

5- ریل


ریل ها وظیفه هدایت کابین و وزنه را به عهده دارند

6- سیم بکسل


کابین و وزنه تعادل توسط سیم بکسل های فولادی معلق میشوند

7 – وزنه

جهت متعادل کردن وزن کابین استفاده میشود

8- پاراشوت


سیستم مکانیکی است که ترجیحا در زیر کابین یا کادر وزنه قرار میگیرد و با افزایش بیش از حد سرعت عمل کرده و با قفل شدن لقمه ها سبب توقف کابین میگردد .

9- گاورنر

وسیله ای مکانیکی است که از طریق سیم بکسل مربوطه به سیستم ترمز ایمنی (پاراشوت) وصل است و در مواقع افزایش سرعت از حد تعیین شده (115%) سرعت نامی ، قفل کرده و ضمن فرمان قطع برق موتور آسانسور، سیستم ترمز ایمنی نیز فعال میگردد .

10- ضربه گیر

 وسیله ای است ارتجاعی که برای جلوگیری از اصابت کنترل نشده کابین و یا وزنه به کف چاهک به کار میرود  .

معرفی آسانسور هیدرولیکی و کاربرد آن

درآسانسور های هیدرولیکی عامل حرکت کابین فشار روغن حاصل از عملکرد سیلندر و پیستون هیدرولیک میباشد .

این نوع آسانسورها بیشتر در سرعت و ترافیک پایین و ارتفاعات کم و فضاهای کوچک کاربرد دارد ، همچنین برای ظرفیت های بالا مشابه آسانسور های برانکار بر و خودروبر و در تعداد توقف های پایین نیز توصیه میگردد .

سیستم محرکه (جک) آسانسورهای هیدرولیکی میتواند از نوع مستقیم یا غیر مستقیم باشد به طوری که در نوع مستقیم جک مستقیما به کابین متصل میگردد و در نوع غیر مستقیم جک توسط سیم بکسل به کابین متصل میگردد .

اجزای اصلی آسانسور هیدرولیکی

1- پاوریونیت (تانک ، موتور پمپ ، شلنگ و شیرهای هیدرولیک)

2- جک ( سیلندر ، پیستون و شیر ترکیدگی )

3- کاراسلینک

4- کابین

5- تابلو فرمان

6- درب

7- ریل

8- سیم بکسل

9- پاراشوت

10- گاورنر

1- پاوریونیت

آسانسورهای هیدرولیکی توانایی به حرکت درآوردن کابین را از بخشی به نام پاوریونیت دریافت میکنند که اجزای آن به شرح ذیل اعلام میگردد :
1- تانک (محفظه) روغن
2-موتور
3- پمپ هیدرولیک
4- شیرهای هیدرولیک
5- لوازم و تجهیزات داخلی و جانبی

2- جک

دارای دو نوع تک مرحله ای و چند مرحله ای (تلسکوپی) میباشد
و از سه بخش سیلندر ، پیستون و شیر ترکیدگی تشکیل شده است .

3– کاراسلینک

کاراسلینک نقش فریم کابین را در آسانسورهای
 هیدرولیک مستقیم از کنار و غیر مستقیم به عهده دارد .

2- تابلو فرمان

3- کابین

4- درب


آسانسورها دارای دو درب کابین و طبقه میباشند

1- درب کابین

* نیمه اتومات (اتوبوسی ، تلسکوپی)
*تمام اتومات (تلسکوپی ، سانترال)

2 – درب طبقه

* لولایی
* اتومات (تلسکوپی ، سانترال)

5- ریل


ریل ها وظیفه هدایت کابین و وزنه را به عهده دارند

6- سیم بکسل


کابین و وزنه تعادل توسط سیم بکسل های فولادی معلق میشوند

8- پاراشوت


سیستم مکانیکی است که ترجیحا در زیر کابین یا کادر وزنه قرار میگیرد و با افزایش بیش از حد سرعت عمل کرده و با قفل شدن لقمه ها سبب توقف کابین میگردد .

9- گاورنر

وسیله ای مکانیکی است که از طریق سیم بکسل مربوطه به سیستم ترمز ایمنی (پاراشوت) وصل است و در مواقع افزایش سرعت از حد تعیین شده (115%) سرعت نامی ، قفل کرده و ضمن فرمان قطع برق موتور آسانسور، سیستم ترمز ایمنی نیز فعال میگردد .

سرویس و نگهداری و راهبری آسانسورها

این اصطلاح تنها به معنای تعمیر تجهیزات و دستگاه ها در هنگام خرابی نیست ، در واقع مجموعه اقدامات ، فعالیت ها و روش های برنامه ریزی شده است که به منظور افزایش کارایی تجهیزات و تداوم کار آنها در سطح قابل قبول و بدون ایجاد معطلی در آسانسور انجام میگیرد . با نگهداری مناسب برگشت سرمایه بهتر شده و باعث کاهش زمان از کارافتادگی آسانسور و آسیب کمتر به قطعات میشود .

دو روش کلی برای سرویس و نگهداری با هدف ایمن و بدون خرابی تجهیزات وجود دارد :

1- پیشگیرانه : میتوان با انجام یکسری از فعالیت ها از خرابی زودهنگام تجهیزات جلوگیری نمود .

2- پیشگویانه : با انجام بازدید های دوره ای ، قبل از خراب شدن تجهیزات و از کار افتادن آسانسور در زمان های پیک مسافر، می توان در فرصتی مناسب مشکل را رفع و یا قطعه معیوب را تعویض نمود.

© تمامی حقوق مادی و معنوی برای گروه توسعه انرژی نیکان محفوظ میباشد. طراحی و اجرا توسط : تیم طراحی آلفا